Svar: Kalktilskud

6. august 2017

Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg er ked af at høre, at det har været så svært at finde rådgivning om kalktilskud til din dreng, men jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Ud fra det du fortæller, så synes jeg, at du skal vælge tabletter med 300 mg kalk og 7.5 mg d-vitamin - og give ham en tablet daglig. Han får et vist tilskud af både kalk og d-vitamin på den måde, og du sikrer dig, at du ikke kommer til at give ham for meget.

Derudover så skal du så naturligvis sikre ham via kosten. Det er helt okay, at han ikke drikker mælk, men kan han f.eks. spise ost? Eller tåler han heller ikke det? Ost er også en vigtig kilde til kalk. Der er også et højt indhold af kalk i f.eks. sesamfrø, mandler, hørfrø. Der er kalk i de grove grøntsager som broccoli, grønkål og bønner. Der er også kalk i tang, hvis I f.eks. spiser sushi...

D-vitamin kan I sikre ham via sollys. Det er godt, hvis han går med shorts og t-shirts, når ...

Annonce

... vejret er godt (og naturligvis med solcreme, når det er nødvendigt). Der er d-vitamin i fisk og skaldyr, så det er en god idé at spise fisk et par gange om ugen til aften og også meget gerne flere gange ugentlig til frokost. Det kan være smørbart fiskepålæg som makrel og rognguf, det kan også være rødspættefiletter, fiskefrikadeller eller ovnbagt laks... Hvad I nu kan tænkes at spise.

Jeg tænker altså, at det er bedre, at du giver ham et vitamin-kalktilskud der er i underkanten og så forsøger at sikre hans behov via en varieret kost.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Der er også den mulighed, at du giver ham tingene adskilt. Du kan godt købe calcium brusetabletter, som opløses i vand og drikkes, hvis han har svært ved at tygge og synke piller. Og d-vitamin kan han få som dråber, ligesom da han var lille... Du kan derfor også vælge at give det adskilt, hvis du skønner, at du så vil ramme den ordinerede dosis bedre.

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor